Schopnost vyznat se v lidech

2. kniha Mojžíšova - Exodus 20,4
Schopnost vyznat se v lidech „Nezobrazíš Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí," praví se v Bibli (2. kniha Mojžíšova-Exodus 20,4). Svatá kniha křesťanů tedy zakazuje zachycovat obrazem takové představy, a právě z tohoto důvodu jsou v některých kulturách tabu jakákoli vyobrazení a fotografie. Tento předpis se v přeneseném smyslu hodí jako pravidlo pro zenového manažera: Nepokoušej se dát svým nápadům a myšlenkám formu neměnných obrazů. Bódhidharmova odpověď na císařovu otázku, kdo že je - to nevím - , neznamená nic víc ani míň, než že o sobě samém neměl jasný obraz. Zenový žák položil svému učiteli otázku: „Budete ještě za deset let vyučovat zen?" Mistr odvětil stejně jako kdysi Bódhidharma: „ To nevím." Žák zajásal: „ Věděl jsem, že tak odpovíte. Jste znamenitý učitel zenu, přesto byste mohl stejně tak dobře pracovat v nějaké restauraci nebo pekárně." Mistr mu dal za pravdu a nyní chtěl vědět: „A co budeš dělat ty?" „Ach," povzdechl si žák, „já chci být a vždy budu jen zenovým mistrem." O deset let později potrestal žák sám tyto své lži a začal pracovat u jednoho sedláka na venkově. Neměl dost žáků, aby penězi, které si vydělal vyučováním, pokryl své výdaje na živobytí.
Žák
Nemáme tendenci se v tomto příběhu ztotožňovat s chytřejším hrdinou? Pokud ano, pak prožíváme zjevně stejné představy jako naivní žák. Neboť se domníváme, že víme, kdo jsme. A ještě si k tomu domýšlíme, že umíme myslet tak flexibilně a pohotově jako zenový mistr. Upřímné a otevřené myšlení je takové, které netrvá na předem daných obrazech, ale znamená, že se stále znovu ptáme, v čem jsme mistři a v čem jsme žáci. Lidé jsou na jedné straně přizpůsobiví a jsou schopni se dále formovat a dotvářet, na druhé straně ale často uváznou na zakořeněných představách. Jen pokud si nenamlouváme a nedomýšlíme, jak jsme moudří, dospějeme ke skutečnému sebepoznání. Mnozí manažeři jsou pyšní na svou schopnost vyznat se v lidech. Někteří dokonce věří, že jim byla dána do vínku schopnost vést ostatní. A právě u těchto vedoucích je velkou otázkou, zda vůbec dojdou moudrosti.
zdroj: Rients Ritskes - ZEN Manažer, strana 39, 40