Jak drahé je pracovat pro přátele

Jak drahé je pracovat pro přátele

Kamarádi buďme, ale business je business

03.09.2014
Myšlenky a vize
Marek Kotala

Jistě to znáte, přijde za vámi známý nebo kamarád a požádá vás, že by potřeboval vytvořit zrovna to, v čem vy jste odborník. Samozřejmě souhlasíte, pročpak by ne. A jelikož je to váš známý či kamarád, tak se neostýchá vyslovit větu ve stylu "...a nabídneš mi prosím nějakou lepší cenu, vždyť jsme přeci kamarádi". Samozřejmě, proč by vám mělo vadit dát lepší cenu, vždyť jste přeci kamarádi. 

 

A tak se domluvíte na spolupráci, na lepší ceně, která pro vás ve většině případů neznamená žádný zisk a jen velice mnoho stráveného času nad projektem, který ale děláte přeci pro kamaráda.

 

Projekt běží, vy pracujete jako o život, děláte pro známého první i poslední, aby byl co možná nejspokojenější a vy jste nebyli za blbce, ale jak už to bývá v 80% projektů začnou vyvstávat otázky a překážky. V mnoha případech za vámi kamarád ještě několikrát přijde a řekne, že by chtěl tohle či támhleto udělat trošku jinak, přidělat tuhle tu kravinku atd. A tak pokračuje celý projekt.

 

V případě, že se vám projekt pro kamaráda podaří dokončit, spustit a oba jste spokojení, je potřeba se zamyslet nad tím, kolik jsem vlastně na tomto projektu strávil hodin, co mi projekt a spolupráce s kamarádem přinesla.

 

Velice často se totiž stává, že spolupráce s takovýmito kamarády či známými vám přinese jen hřejivý pocit, že jste pro někoho něco udělali ZADARMO. Spolupráce vám nepřinesla ani kontakty, ani další vzdělání či zakázky a už vůbec ne zisk na to, abyste mohli investovat do reklamy či dalšího vývoje vlastní firmy a nebo si koupit za vydělané peníze alespoň oběd v restauraci.

 

Vy jste sice šťastni, že jste vytvořili něco zadarmo, ale známí mají ve většině případů ten dojem, že nyní pro ně pracujete za tuto "směšnou" částku na hodinu nebo že si mohou vymýšlet cokoliv dalšího v rámci prvního projektu zadarmo. Když se snažíte kamarádovi zvednou cenu na normální taxu, tak vás osočí, že jste přinejlepším příliš drazí a že jste se zbláznili vydělávat na kamarádství.

 

A proto, nebojte se říkat známým NE, nebo moje hodinová sazba je taková a pod tuhle hranici nejdu. Ušetříte si tak spousty problémů do budoucna, spousty hádek, které v normálním B2B vztahu nemají co dělat a hlavně, vždy si řekněte, co vám tato spolupráce či zakázka přinese. Nehoňte se za dobrými pocity, že jste pro spousty kamarádů udělali spousty projektů, když nyní bydlíte pod mostem a nemáte do čeho píchnout, protože vám ani jeden obchod zdarma nic nepřinesl.

 

 

Jak říkával můj táta "Kamarádi buďme, ale business je business"

Logo Můj deníček - Marek Kotala
Inzerujte zde!

Máte zájem o reklamu? Kupte si textový odkaz na této pozici!


Doporučuji