Jak drahé je ZDARMA

Taky si namlouváte, že máte svá životní rozhodnutí pod kontrolou? Myslíte si třeba, že nikdy nenaletíte na kouzelné slovíčko "ZDARMA" ? Nebo že lék, který je drahý, je také automaticky účinnější? Tato kniha vám ukáže, že tomu tak není. Při rozhodování nás ovlivňuje spousta skrytých, iracionálních faktorů - od rozbouřených emocí přes společenské zvyklosti a předsudky až po rafinované marketingové triky. Autor Dan Ariely vám na konkrétních, překvapivých příkladech, které jsou podloženy jeho výzkumy, předvede, jak se rozhodovat lépe - a jak už nikdy nesednout marketingu na vějičku.

 

Dan Ariely je profesorem behaviorální ekonomie na prestižní MIT Media Laboratory and Sloan School of Management, expertem Federální rezervní banky v Bostonu a členem Institute for Advance Study v Princetonu. Publikuje v předních vědeckých časopisech i v populárních médiích, jako New York Times nebo Wall Street Journal.

 

"Dan Ariely má geniální dar chápat člověka a jeho chování. Žádný jiný ekonom nedokáže tak dobře vysvětlit skryté důvody, které stojí za našimi rozhodnutími na trhu a v životě. Kniha Predictably Irrational znamená revoluci v našem vnímání světa a sebe samých" - James Surowiecki, autor knihy The wistom of Crowds (Moudrost davů)

Čtení Whitmanových Listů trávy

Čtení Whitmanových Listů trávy

2015-02-10
Jak drahé je ZDARMA
Dan Ariely

Zaklapl jsem knihu a sdělil jsem překvapeným studentům, že příští pátek uskutečním tři veřejná čtení Whitmanových Listů trávy: jedno krátké, jedno středně dlouhé a jedno opravdu obsáhlé. Protože sál má omezenou kapacitu, rozhodl jsem se nabídnout vstupenky v aukci. Rozdal jsem studentům papíry, aby mohli zapsat své nabídky, ale ještě předtím jsem jim položil speciální otázku. . . Poloviny studentů jsem se zeptal, jestli by - čistě hypoteticky - byli ochotni dát mi 10 dolarů za desetiminutovou recitaci. Druhé poloviny jsem se zeptal, jestli by...

Dlouhodobé zvyky

Dlouhodobé zvyky

2014-09-29
Jak drahé je ZDARMA
Dan Ariely

Tak teď už víme, že se chováme jako housata. Nyní bychom si měli ještě vysvětlit, jak se z našich prvotních rozhodnutí vytvářejí dlouhodobé zvyky. Ukážu vám to na jednoduchém příkladu. Představte si, že jdete kolem restaurace a vidíte, že u dveří stojí dva lidé frontu. "Tady ale musí mít skvělou kuchyni," pomyslíte si, "lidi tu čekají ve frontě." Postavíte se tedy za ně na třetí místo. Jde kolem další chlapík, vidí tři lidi ve frontě a řekne si: "To ale musí být fantastická restaurace," a přidá se též do řady. I další lidi se...

Omyly a mýty kolem nabídky a poptávky

Omyly a mýty kolem nabídky a poptávky

2014-09-28
Jak drahé je ZDARMA
Dan Ariely

Na začátku druhé světové války uprchl jistý obchodník s diamanty, James Assael, z Itálie na Kubu. Tam si našel nové živobytí: americká armáda potřebovala vodotěsné hodinky a Assael je díky svým kontaktům ve Švýcarsku dokázal dodávat. Když válka skončila, obchody s americkou armádou skončily též a Assaelovi zbyly ohromné zásoby švýcarských hodinek. Japonci by hodinky upotřebili, ale neměli peníze, za které by je koupili. Měli však perly, tisíce perel. Assael se naučil měnit hodinky za perly a naučil to i svého syna Salvadora. Netrvalo dlouho a...

Relativita

Relativita

2014-09-27
Jak drahé je ZDARMA
Dan Ariely

Relativita nám pomáhá se rozhodovat. Někdy ale může připravit hořké chvilky. Proč? Protože ze srovnávání s ostatními pochází i závist a žárlivost. Ne nadarmo se v desateru říká: "Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního, ani po jeho otroku, ani po jeho otrokyni, ani po jeho býku, ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu." Tohle přikázání je možná ze všech nejtěžší. Naše psychika je totiž založená na srovnávání a bude nás k porušení tohoto přikázání vždycky svádět....

Jak to je s relativitou

Jak to je s relativitou

2014-09-26
Jak drahé je ZDARMA
Dan Ariely

Když jsem onehdy brouzdal po internetu (samozřejmě výhradně z pracovních důvodů), narazil jsem na stránkách časopisu The Economist na zajímavý inzerát (viz obr.).     První nabídka - online verze za 59 dolarů - vypadala docela rozumně. Druhá možnost - papírové vydání za 125 dolarů - se mi naopak zdála dost drahá. Pak jsem si ale přečetl třetí nabídku: obě verze dohromady za 125. Jak, prosím? Raději jsem si znovu ověřil všechny tři cenovky, abych se ujistil, že se nemýlím. Kdo by si proboha koupil jenom tištěné vydání, když za stejnou cenu...