Strategie

Strategie

Čtyři fáze strategie

23.09.2014
49 Marketingových tajemství
Ron Finklestein

Na rozdíl od tradičnějších nebo akademičtějších přístupů ke strategickému plánování, které mají tendenci začínat SWOT analýzou (silné stránky, slabiny, příležitosti, hrozby) nebo snad v některých případech i více vyčerpávající analýzou marketingového prostředí, si myslíme, že strategie by měla být vytvořena za použití čtyřfázového přístupu, který začíná fází soustředění.

Fáze jedna - soustředění

Ačkoli zahrnuje několik stejných prvků jako tradiční přístup (například formulaci poslání), má snahu vyhnout se rozčarování ze zabřednutí do svízelných úkolů, jako je precizování dokonalé "vize společnosti", pokud nemají pro samotného tvůrce strategie svůj význam. Jak již bylo dříve řečeno, měla by být flexibilní a může zahrnovat, cokoli si její tvůrce vybere, pokud to má strategický důvod. Ve fázi soustředění jsou také stanovovány metriky, cíle a úkoly. K nim si řekneme více později.

Fáze dvě - analýza

Opět se liší od tradičního strategického plánování v tom, že je zde kladen důraz na určení všech klíčových otázek a informací, které budou nezbytné k udržení vaší strategie v chodu, a to v kontrastu s nutností provádět rozsáhlý průzkum. Strategie totiž jako dynamičtější systém ukazuje, že odpovědi na tyto klíčové otázky se neustále mění. Proto využívá aktuálnost vybraného menšího vzorku informací k průběžné aktualizaci svých plánů. Analýzy se mohou týkat širokého spektra kategorií, včetně:

  • současných zákazníků
  • cílových trhů
  • klíčových lidí, kteří rozhodují
  • přímých konkurentů
  • vůdčích firem v odvětví
  • propagačních materiálů
  • marketingových programů
  • vnitřních záležitostí atd.

Fáze tři - plánování

Souběžně s fází analýzy se odehrává fáze plánování, která popisuje každý klíčový prvek, který může pomoci ovlivnit dosažení požadovaného úspěchu. Klíčové je formulovat plán, jako byste neměli finanční omezení a disponovali všemi potřebnými zdroji. Obvyklou chybou je tendence "filtrovat" své myšlení podle toho, co "víme", že si můžeme nebo nemůžeme ve skutečnosti dovolit. Realita je samozřejmě taková, že každý má určité omezení zdrojů - peněz, lidí, technologií, odborných znalostí nebo času. Stává se však, že často je možné své nedostatky vykompenzovat nejrůznějšími způsoby (nikdy nevíte, na jaké příležitosti v budoucnu narazíte), proto nemá cenu se nyní omezovat. Toto je ta správná chvíle pro nekonvenční myšlení. Na návrat do reality máme vždy dost času ve finální fázi formulace naší strategie.

Fáze čtyři - horlivost

Čtvrtou fází je horlivost. Úkolem tohoto bodu je provedení plánů z předchozích fází pokud možno co nejpřesněji a nejrychleji. Pro tento účel můžete využít formuláře vytvořeného v tabulkovém procesoru, který vám pomůže koordinovat provádění jednotlivých návazných kroků. Existují samozřejmě další možnosti: PERT grafy,* aplikace Microsoft Project, Ganttovy diagramy** a dlouhý seznam dalších alternativ, pamatujte však na 1. princip: jednoduchost! Takže, co tedy toto všechno znamená pro vás? Jestli jste se je ště nechopili iniciativy při vytváření nebo sepisování osobního strategického plánu, marketingové strategie, strategie prodeje, obchodní strategie nebo ať už tomu říkáte jakkoli - udělejte to teď! Bez debat se tato činnost stane jednou z nejužitečnějších aktivit, jakou jste možná kdy dělali. Přinese vám okamžitou výhodu v podobě dosud nepoznané kontroly nad dosažením svých cílů, větší, než byste kdy považovali za možnou. A co je důležitější, nyní existuje metoda, díky níž můžete vytvořit vlastní strategii jen za použití dvou stránek téhož listu papíru. A jak vám neustále připomínáme : jednoduché, rychlé, okamžité výsledky! Tak proč neinvestovat pár hodin a nezažít ten dramatický rozdíl?

 

zdroj: Ron Finklestein - 49 marketingových tajemství, str.26,27

Logo Můj deníček - Marek Kotala